Mode » Dizaineri

Anita Arbidāne un Mana Musha

Baiba Ralle/ Styliste.lv

Jau no bērnības radusies mīlestība pret mākslu un zīmēšanu aizved līdz izsmalcinātam mākslas rotu dizaina kopprojektam ar vīru. Viena no rotu Art Jewelry Musha dibinātājām un izveidotājām – Anita Arbidāne – siltā atvērtībā un ar patīkamu humora devu ieskicē projekta tapšanu, sākumposmu un darbu kopā ar vīru Vladimiru Avramenko.

 

Kāds ir bijis Jūsu profesionālais ceļš? Kā Jūs nolēmāt kļūt par mākslinieci?

 

Man šķiet, ka tas jau bija no bērnības ierakstīts. Cik es sevi atceros, es vienmēr esmu zīmējusi. Likumsakarīgi mans ceļš aizveda uz Jaņa Rozentāla Rīgas mākslas koledžu, pēc tam uz Mākslas akadēmiju. Tā es turpinu joprojām. Es neesmu gribējusi darīt neko citu. Tiešām visu laiku esmu zīmējusi.

 

Reti, kad tā notiek, ka jau no bērnības ir skaidrs, par ko vēlas kļūt...

 

Jā, bet katram savs – vienam tā ir dziedāšana, otram – dejošana. Man ļoti patika zīmēt. Trešdienas bija manas mīļākās dienas, jo tad bija zīmēšanas pulciņš.  Visi bērni zīmēšanas stundās trakoja, es zīmēju. Tad, kad bija ieskaites, tad prasīja man, lai uzzīmēju viņiem darbus.Tad sekoja dažādas olimpiādes, bērnu zīmēšanas nometnes. Tā tas viss secīgi arī aizveda...

 

Baiba Ralle/ Styliste.lv

 

Jūsu dzīve paiet arī Indijā. Šī ir, manuprāt, gana eksotiska valsts. Kādēļ tāda izvēle?

 

Tas arī ir saistīts ar mākslu īstenībā. Mēs ar vīru (piez. Vladimirs Avramenko – “Musha”līdzautors)  tur nonācām pirms astoņiem gadiem saistībā ar mākslas projektu Deli  sadarbībā ar Galerija 21.

Mūs aizsūtīja gleznot radošā komandējumā uz sešiem mēnešiem, pēc tam piedalīties izstādē Deli. Praktisku apsvērumu dēļ bija pārāk sarežģīti sūtīt bildes uz Āzijas valstīm. Vieglāk ir aizsūtīt cilvēku, lai viņš tur paglezno. Tas mums likās tāds izaicinājums. Mēs neko par to valsti nezinājām. Tas bija nedaudz biedējoši, bet, nonākot tur, mums ļoti iepatikās. Mēs redzējām to vidi no cita skatpunkta. Daudzas bailes bija nepamatotas.

Ar Indiju laikam ir tā – vai nu tur ļoti patīk, vai ļoti nepatīk. Ir jāatmet stereotipi par šo zemi. Tā bija laba iespēja paskatīties no malas uz dzīvi šeit, jo tās atšķirības ir ļoti krasas. Pēc tam jau tu pierodi un viss liekas normāli. Šeit, piemēram, klimats ir pilnīgi cits, bet arī cilvēki – mūsu kultūra tomēr ir noslēgta, cilvēki reti smaida. Tas ir ļoti uzkrītoši. Tur visi nāk atplestām rokām, mutēm, dzied – tas ir normāli dienas laikā uz ielas padziedāt... Tās vienkāršās lietas viņiem sagādā ļoti lielu prieku.

 

Bet darba ziņā? Vai tur ir vieglāk sevi attīstīt un virzīt, nekā Latvijā?

 

Es nedomāju, ka tas ko maina. Ir savi plusi un mīnusi gan tur, gan te. Tur, piemēram, klimatiskie apstākļi rada šķēršļus, jo glezniecībai tomēr nepieciešami konkrēti  apstākļi. Tur ir liels mitrums un tas traucē tehniski, bet tas viss ir atrisināms. Sākumā bija dažādas neveiksmes tieši klimata dēļ. Piemēram, reģionā, kur mēs dzīvojam, ir lietus periods divus mēnešus, un tajā laikā labāk ir negleznot, jo darbi nežūst, sāk pelēt. Tās ir tādas mocības. Bet, ja ir laiks un telpa, gleznot var visur!

 

Baiba Ralle/ Styliste.lv

 

Kopprojekts MUSHA  arī radās Indijā..

 

Jā, tas radās nesen. Pirms trīs gadiem, laikam. Sākās viss, protams, ar sevi. Es sāku pasūtīt rotas vietējā darbnīcā. Tādas individuālas. Ja šeit tas ir dārgs prieks, tad tur tas bija īstenojams. Pati uzskicēju, pati aiznesu un sarunāju ar vietējiem meistariem. Mums radās labs kontakts – viņi visu ļoti labi izgatavoja un es biju apmierināta ar rezultātu. Sākumā ļoti šaubījos, jo par indiešu rotkaļiem un kvalitāti bija dzirdēts daudz, bet šīs darbnīcas vadītājs bija itālis. Itāļiem rotu tradīcijas ir ļoti senas. Viņš bija stingrs, un viss notika itāļu meistara virsvadībā.

Pēc tam es saņēmu komplimentus par rotām, kuras nēsāju. Un radās ideja – kāpēc gan nepamēģināt? Gribējās vienkārši atšķirties, nevis taisīt ķēdītes ar kuloniņiem... Darbojāmies ar vīru kopā. Kaut kā dabiski tas viss aizgāja. Miniatūru glezniecība mums abiem ir bijusi tuva.

Man pašai ļoti patīk Viktorijas laika rotaslietas. Viņiem ir ļoti daudz apgleznotu rotu. Ir pat atsevišķs novirziens, kas tiek saukts par Lover’s Eye. Mīļotā cilvēka acs tiek uzgleznota vai nu uz kulona, vai kur citur, un tā turēta kaut kur pie sirds. Tā radās ideja par acīm mūsu rotu kolekcijā – no sākuma uzgleznoju meitas actiņu. Pēc tam sākām domāt, ka var taču gleznot daudz ko, ne tikai acis – puķes, dzīvniekus, pat dibenu. Un cilvēkiem, starp citu, ļoti iepatikās. Pieejam ar humoru.

 

Baiba Ralle/ Styliste.lv

 

Cik viegli ir strādāt tandēmā kopā ar vīru?

 

Tas pat ir vieglāk, nekā vienam. Ir strīdi, diskusijas, bet ir labi, ja tev kāds no malas pasaka savu godīgu viedokli. Divatā var pakritizēt viens otru. Pēc tam izkriztalizējas kaut kas pa vidu – tas zelta vidusceļš. Tā man nav problēma. Tīri fiziski ir pat vieglāk, ja kāds palīdz.

 

Man vienmēr ir licies, ka mākslinieki ir tādas ēteriskas būtnes. Vai ģimenes dzīve, sadzīve neapslāpē radošumu?

 

Teikšu atklāti – apslāpē jau gan :) Tā ir tāda diezgan liela dilemma. Māksliniekam mājas rūpes un viss, kas nāk ar to līdz, ir... sarežģīti. Ir grūti rauties uz pusēm. Kaut kas ir jāupurē, citādi sajūta ir tāda, ka tevi it kā raustītu.

Mushas projekts radās līdz ar bērniņa ienākšanu mūsu dzīvēs. Vērienīgu un apjomīgu darbu gleznošana bija apstājusies, bet tādas mazas glezniņas bija iespējams gleznot, piemēram, kamēr bērniņš guļ. Jo rokas un prāts tiek nodarbināts. Māksliniekam visu laiku gribas darboties.

 

Baiba Ralle/ Styliste.lv

 

Jūs ar vīru darbojaties vienā jomā. Cik viegli ir līdzāspastāvēt divām spilgtām, radošām personībām?

 

Mēs jau esam kopā diezgan ilgu laiku – no akadēmijas pirmā kursa. Abi esam jau pieslīpējušies, apraduši. Ja tu otru cilvēku tik ilgi pazīsti, tu viņu jau zini. Un viņš zin tevi. Visas radošās kataklizmas uznāk un pāriet...

 

Un, ja uznāk vienlaicīgi?

 

Mums ir katram sava pieeja mākslai. Mēs tomēr neesam viens un tas pats. Vīrs ir mierīgāks, nosvērtāks. Varbūt tāpēc arī mums izdodas tik ilgi sadzīvot. :)

 

Jūsu lielākā iedvesma, kur smeļaties spēku, lai turpinātu radoši darboties?

 

Man tas ir fizisks darbs. Tad, kad ir iespēja strādāt, tad arī tā iedvesma rodas. Savādāk viņu nav jēgas gaidīt. Viņa pati nenāk. Tikai tajā brīdī, kad tu esi pie molberta un glezno –  vēlams vairākas stundas dienā – tad tu esi procesā, raisās domas un tu kļūsti produktīvs. Man pauzes kaitē. Varbūt ir mākslinieki, kuriem vajag atpūsties, man tieši darbs dod enerģiju darbam.

 

Baiba Ralle/ Styliste.lv

 

Kurš ir Jūsu lielākais elks mākslā?

 

Varbūt tas bija kādreiz, agrāk. Bet tas jau bija tik sen! Mākslinieku tagad ir pārāk daudz, lai viņus visus uzskaitītu. Savukārt, nosaukt vecmeistarus jau būtu klišejiski. Ir daudz labu mākslinieku un ir vērts no viņiem visiem ko aizņemties, pamācīties...

 

Vai tā ir fiziska nepieciešamība doties aplūkot citu māklsinieku veikumu, mākslu?

 

Tas būtu pat vēlams. Mēs jau esam izauguši mākslas vēstures kontekstā – mums bija darbi jāskatās, jāanalizē, no galvas jāmācās. Mēs daudz ko jau zinām no izglītības. Daudz ir redzēts, bet es gribētu vēl, vēl un vēl... Ja tu neko neredzi, sēdi arogants savā darbnīcā un domā :”Kāds es malacis, smuki uzgleznoju!”, ir vērts aiziet apskatīties, ko lielie meistari ir pirms tevis radījuši. Un tādā vecumā, kad tu vēl neko nemācēji. Tiešām, viņi jau mācēja no 13 gadu vecuma gleznot, bet tagad vēl 25 gadu vecumā neviens neiemācīsies.

 

Baiba Ralle/ Styliste.lv

 

Vai mēs Latvijā spējam novērtēt pašmāju mākslinieku veikumu?

 

Kaut kādas balvas jau tiek dotas. Bet man liekas, ka Latvijā cilvēkiem ir citas rūpes svarīgākas. Un māksla ir pakārtoti, bet tas ir saprotams.

 

Tā kā Styliste ir modes un stila konsultants un ceļvedis modes pasaulē, kāds ir Jūsu labākais stila/modes padoms, kuru esat dzirdējusi vai saņēmusi un ar kuru vēlētos dalīties?

 

Uzvelc kaut ko melnu! Jo tad nekad nevar aizšaut greizi. :)

 

Mākslas rotu "Musha" radītās rotas ir oriģinālgleznojumi -  tikai vienā eksemplārā. Rotu veidošanā izmantots  925. proves sudrabs, arī pusdārgakmeņi – saldūdens pērles, koraļļi, tirkīzs, lazurīts, onikss u.c. Miniatūru radīšanā izmantota klasiskā eļļas glezniecība uz sīkiem perlamutra paneļiem, kas vēlāk nolakoti ar ūdensnecaurlaidīgas lakas kārtu.

Rotas apskatāmas un nopērkamas Galerija Istaba, Krišjāņa Barona iela 31b un jau pavisam drīz arī Styliste būs tas gods piedāvāt Jums "Musha" radītos darbus internetveikalā shop.styliste.lv.

 

 

Lasītākie raksti Krūšu pašpārbaude: vai zini, kā tas jādara? Krūšu pašpārbaude: vai zini, kā tas jādara? Atsvaidzini ziemas garderobi ar jautriem aksesuāriem Atsvaidzini ziemas garderobi ar jautriem aksesuāriem Viens apģērbs, dažādas sievietes - rūtis Viens apģērbs, dažādas sievietes - rūtis Paņēmiens, kā atbrīvoties no kutikulām, tās neizgriežot Paņēmiens, kā atbrīvoties no kutikulām, tās neizgriežot
Krūšu pašpārbaude: vai zini, kā tas jādara? Krūšu pašpārbaude: vai zini, kā tas jādara? Atsvaidzini ziemas garderobi ar jautriem aksesuāriem Atsvaidzini ziemas garderobi ar jautriem aksesuāriem Viens apģērbs, dažādas sievietes - rūtis Viens apģērbs, dažādas sievietes - rūtis Paņēmiens, kā atbrīvoties no kutikulām, tās neizgriežot Paņēmiens, kā atbrīvoties no kutikulām, tās neizgriežot